Blog

Sú ceny nehnuteľností navyšované umelo? Časť 1.

Dnešné ceny realít rastú aj na naše pomery veľmi rýchlo a mnoho ľudí si kladie otázku, ako je to možné? Nedochádza k cielenému umelému navyšovaniu cien nehnuteľností?

Tí z vás, ktorí plánujete predávať svoju nehnuteľnosť ste si iste všimli, že v online svete koluje množstvo naceňovacích aplikácií a formulárov, ktoré sa na základe vybraných parametrov snažia určiť jej trhovú hodnotu. Samozrejme, sú základné parametre, ktoré ku výpočtu potrebuje tak robot, ako aj samotný maklér a mohlo by sa zdať, že je to jedno a to isté. Sú nimi napríklad typ nehnuteľnosti (byt, rodinný dom, pozemok, ai.), mestská časť, počet izieb, poschodie, či  prípadne samotný stav nehnuteľnosti. 

Množstvo z týchto aplikácií v závere, po vyplnení uvedených údajov, zverejní odhadovanú trhovú hodnotu vašej nehnuteľnosti v číselnom vyjadrení. Väčšinou sa jedná o cenový rozptyl, ktorý je v niektorých prípadoch extrémny (stretli sme sa už aj s rozdielom viac ako 150.000 Eur.) Obvykle sa však tento cenový rozptyl pohybuje v rozmedzí 20.000 Eur – 35.000 Eur. To znamená, že záujemcovi, ktorý využije takúto aplikáciu zobrazí hodnotu nehnuteľnosti napr. 140.000 – 170.000 Eur. 

Predávajúci si štandardne a zo svojho pohľadu aj logicky, vyberajú tú najvyššiu hodnotu, ktorú im táto aplikácia uvedie. Veď kto by nechcel vyťažiť z predaja svojej nehnuteľnosti maximum? Toto nacenenie však majú na svedomí „roboty“ a častokrát ich primitívne nakonfigurované prepočty, ktoré  nezohľadňujú množstvo ďalších faktorov ovplyvňujúcich cenu danej nehnuteľnosti. Tými môže byť napr. umiestnenie v rámci danej lokality, čo je prirodzene ten najdôležitejší faktor pre budúceho kupujúceho. Často sa uvádza len mestská časť (napr. Bratislava II), ale ďalej sa už bližšie nešpecifikuje. A pritom, ako všetci dobre vieme, žiť v okrese Bratislava II v mestskej časti Ružinov je úplne iné, ako v tom istom okrese v časti Vrakuňa, či Podunajské Biskupice. Žiadanosti týchto lokalít zodpovedá aj rozdiel cien samotných nehnuteľností, a ten je v tomto prípade markantný. Ďalej nám výrazne vstupuje do ceny samotný stav nehnuteľnosti. Či je nehnuteľnosť zrekonštruovaná, v akej kvalite je zrekonštruovaná, aká stará je rekonštrukcia, či nábytok v byte a všetko zariadenie je súčasťou ceny alebo sa cena týka iba vyprataného bytu. Ak napíšeme, že byt je po kompletnej rekonštrukcii, aplikácia sa nás nepýta, či prebehla pred mesiacom alebo 15 rokmi, ale máme za to, že byt je po kompletnej rekonštrukcii a basta. Nemenej dôležité sú taktiež výhľady a orientácia na svetové strany. Byt na hornom poschodí s nerušeným výhľadom na hrad, či zeleň bude určite žiadaný viac, ako byt na rovnakom poschodí s výhľadom na rušnú cestu. Stav a hospodárenie bytového domu, či ďalšie faktory, na ktoré sa vás robot nepýta a nezohľadňuje v odhadovanej cene. V závere prídete k zisteniu, že ani dve identické nehnuteľnosti stojace vedľa seba nemusia mať rovnakú hodnotu. Ale podľa robota majú! Práve pre tieto faktory „robot“ nevie určiť konkrétnu cenu nehnuteľnosti, pretože ju osobne neobhliadol. A tak sa budúci predávajúci drží najvyššej navrhovanej ceny.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

- Mgr. Ľuboš Žinčík, CEO

Mienka o realitných službách má v bežných ľuďoch hlboko zakorenené negatívne názory.  Niet sa ani čomu z histórie čudovať. Našťastie, tak ako v segmente gastronómie, aj v segmente realít,  nastáva významný posun k proklientelizmu. A sú to práve dobre nastavené a fundované kancelárie, ktorým sa darí ako-tak držať na uzde realitný trh a nepodľahnúť tomu, aby ľudia o hodnotu svojich nehnuteľností prišli po prasknutí bubliny, ktorú si vlastne sami vytvárajú.

My, v HOUSE & WEBER, samozrejme tiež kráčame s dobou a na váš záujem o predaj cez našu kanceláriu máme pripravený formulár. Ten však slúži najmä na prvý kontakt pre nás, aby sme vedeli správne zadeliť makléra, ktorý dokáže danú nehnuteľnosť ohodnotiť čo najpresnejšie, nakoľko danú lokalitu pozná najlepšie. Dávame si záležať na tom, aby bolo nacenenie vašej nehnuteľnosti čo možno najpresnejšie, a preto každú nehnuteľnosť obhliadneme osobne, čo klientom, ktorí majú v záujme svoju nehnuteľnosť predať síce zaberie niekoľko minút času, avšak ušetrí im množstvo času pri predaji. V praxi sa totiž často stretávame s klientmi, ktorí si nastavili predajnú cenu buď len tak, ako sa hovorí „z brucha“ alebo na základe naceňovacej aplikácie, ktorá neberie do úvahy vyššie spomínané faktory. Potom sa stáva, že svoju nehnuteľnosť nevedia predať dlhšie až dlhé obdobie, niekedy aj rok, niekedy vôbec. S tým sú samozrejme spojené ďalšie trápenia v podobe množstva nikam nevedúcich telefonátov, či absolvovaných obhliadok, čo predávajúceho oberá o ďalší čas a energiu.

Ďalším spôsobom, ktorým môže dochádzať k zbytočnému navyšovaniu cien nehnuteľností je neprofesionálny prístup niektorých realitných kancelárií. Predávajúci, ktorí sa rozhodli využiť služby niektorého z realitných subjektov si často vyberajú svojho partnera/predajcu podľa  jediného kritéria, a tým je cena, za ktorú ich maklér daného subjektu ubezpečí, že ju predá. Veľmi často sa stáva, že v záujme vziať do svojho portfólia novú nehnuteľnosť, títo „makléri“ uvádzajú nereálne ceny nehnuteľností, čím na oko uspokoja potreby predávajúceho, avšak výsledkom je opäť len dlhá doba predaja zvyčajne s horším výsledkom, ako je reálna cena nehnuteľnosti. Možno sa pýtate, prečo s horším? Je to z toho dôvodu, že ak je na začiatku predaja zle nastavená predajná cena, dochádza k tomu, že sa nehnuteľnosť stáva nepredajnou, dôsledkom čoho je dlhú dobu ponúkaná na trhu a stráca na atraktivite. Tým myslíme, že ak je daná nehnuteľnosť na trhu príliš dlho vzbudzuje u potencionálneho záujemcu pocit, že s ňou nie je niečo v poriadku. Po určitej dobe dochádza k tomu, že predávajúci stráca trpezlivosť, je už predajom a obhliadkami „vytrápený“ a zvyčajne po tomto dlhšom období akceptuje ponuku kupujúceho, ktorá je častokrát nakoniec nižšia, ako je jej reálna hodnota. 

A toto ma za následok ďalší fakt. Táto nehnuteľnosť, ktorá je na trhu ponúkaná za nereálnu cenu “inšpiruje” ďalších potenciálnych predávajúcich v okolí tejto nehnuteľnosti nastaviť ich očakávanú cenu podobne. „Veď, keď on predáva za toľko, môj byt je krajší a mám tam o jednu skrinku viac …“. Nehľadí sa však na to, či sa za tú cenu byt predal, ale pozerá sa na cenu, za akú sa na trhu ponúka. Túto cenu si zvyčajne nový predávajúci ešte o niečo navýši a scenár sa opakuje aj v ich prípade. Avšak reálnu cenu, za ktorú sa daná nehnuteľnosť predala už nikto nezistí, a preto panuje názor, že v danom bytovom dome, resp. okolí sú ceny nehnuteľností podobné.

Preto, ak naozaj uvažujete o predaji svojej nehnuteľnosti, dajte si záležať na nastavení reálnej trhovej ceny, pretože pri predaji nehnuteľnosti sú kľúčové prvé 3 týždne od zverejnenia ponuky na trhu. My, v HOUSE & WEBER, sme pripravení, rokmi skúseností kvalifikovaní a ponúkanými odbornými službami doslova predurčení na to, aby sme vám dokázali určiť relevantnú trhovú cenu vašej nehnuteľnosti a našli cesty, ako predať v danom okolí práve tú vašu nehnuteľnosť za čo najlepších podmienok.

Blog

Čaká nás rast alebo pokles cien nehnuteľností?

Exkluzivita ako nástroj kancelárie pre vyššie zhodnotenie

Sú ceny nehnuteľností navyšované umelo? Časť 2.

Sú ceny nehnuteľností navyšované umelo? Časť 1.

Skutočný príbeh spoluzakladateľa „HOUSE“ Martina.